IBN RUSHD
AVERROES
(520H/1126M-595H/1198M)
BIODATA IBN RUSHD
Namanya ialah Muhammad bin Ahmad bin Rushd
yang digelar sebagai Abu al-Walid. Dalam kalangan muslimin beliau dikenali
sebagai Ibn Rushd. Sebenarnya gelaran Ibn Rushd ini merujuk kepada dua orang
iaitu beliau sendiri dan datuknya. Apabila merujuk kepada datuknya, ia digelar
Ibn Rushd al-Jadd dan apabila merujuk kepada beliau sendiri digelar sebagai Ibn
Rushd al-Hafid.
Dikalangan orang Barat atau Latin, Ibn
Rushd lebih dikenali sebagai Averroes. Dilahirkan di Cordova, Sepanyol pada
520H/1126M di mana pada masa itu Cordova merupakan pusat perkembangan ilmu
pegetahuan. Ibn Rushd adalah terdiri dari kalangan keluarga keilmuan di mana
datuk dan bapanya pernah menjawat jawatan kadi di Cordova.
Ibn Rushd merupakan pengikut aliran Fiqh
Maliki yang merupakan mazhab fiqh rasmi Andalus pada masa itu. Dari sudut
aqidah, Ibn Rushd mengikut aliran Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah. Beliau hidup pada
era pemerintahan kerajaan al-Muwahhidin. Beliau meninggal dunia pada tahun
595H/1198M di Marakish, Morocco, pusat pemerintahan kerajaan al-Muwahhidin.
Selepas tiga bulan, mayatnya kemudia dipindahkan ke Cordova bersama maqam
keluarganya. Pemindahan mayat ini disaksikan sendiri oleh Ibn Arabi, tokoh
tasawuf terkenal di dunia Islam, lalu beliau berkata :
“Semasa mayat Ibn Rushd yang berada di
dalam keranda itu diletakkan di atas belakang binatang tunggangan, maka di
sebelah yang bertentangan dengannya itu terdapat karya-karya beliau”
Pendidikan
awal Ibn Rushd bermula di rumah dan bapanyalah yang megajarnya khususnya dalam
bidang Fiqh Maliki. Ibn Rushd mempelajari dalam berbagai bidang ilmu
pengetahuan seperti al-Quran, kesusasteraan Arab al-Mutanabbi dan ilmu kalam.
Beliau juga menghafaz kitab al-Muwatta’ karangan Imam Malik. Dalam bidang
perubatan pula beliau mempelajari daripada gurnya Marwan al-Balansi dan Abu
Ja’far Harun yang juga guru feqahnya. Guru-gurunya dalam bidang falsafah pula
ialah Ibn Massarah, keluarga Ibn Zuhr, Ibn Bajjah dan Ibn Tufayl. Berhubung
dengan pengajian Ibn Rushd dengan Ibn Bajjah ini terdapat pertikaian ahli
sejarah kerana semasa Ibn Bajjah meninggal umur Ibn Rushd sekitar 12 tahun
sahaja. Ibn Tufayl merupakan guru yang menggilap pemikiran falsafah Ibn Rushd,
bahkan beliau jugalah yang bertanggungjawab memperkenalkan Ibn Rushd kepada
Khalifah Abd. Mukmin yang memerintah kerajaan al-Muwahhidin.
Beliau ditugaskan untuk membuat ulasan
terhadap karya-karya Aristotle di istana khalifah. Sebenarnya tugas ini
merupakan tugas Ibn Tufayl. Oleh kerana usianya yang telah lanjut dan sibuk dengan
tugas pentadbiran sebagai menteri kerajaan al-Muwahhidin, dan juga sebagai
doctor peribadi kepada khalifah. Bermula dengan tugas itu, akhirnya Ibn Rushd
dilantik sebagai hakim di Sevile pada tahun 1169M. ibn Rushd tidak dapat
menyiapkan sepenuhnya karya Aristotle kerana pada tahun 1171M beliau balik ke
Cordova dan dilantik sebagai ketua hakim. Di Cordova, beliau cuba untuk
menyiapkan karya Aristotle yang tertangguh dan dapat diringkaskan kepada tiga
ketegori iaitu ringkas, sederhana dan panjang. Sebahagian dari ulasan dan
kementarnya diterjemahkan ke bahasa Latin dan sebahagiannya telah sampai ke
tangan St. Thomas Aquinas semasa beliau berada di Perancis.
Pada tahun 1182M beliau dilantik sebagai
doktor peribadi kepada khalifah Abu Ya’qub al-Mansur. Pada 1195M, beliau telah
difitnah sebagai kafir oleh musuh-musuh beliau sehingga dihukum buang daerah ke
Lucena, Cordova. Pada 1197M, khalifah menarik balik hukuman tersebut dan pada
1198M pada usia 72 tahun, beliau meninggal dunia.
FALSAFAH IBN RUSHD
Falsafah Ibn Rushd merujuk kepada falsafah Aristotle dan sebab
itulah beliau digelar The Commentator (Pengulas kepada falsafah Aristotle). Ibn
Rushd berpendapat agama dan falsafah tidak bertentangan. Kedua-duanya sama-sama
mencari kebenaran. Falsafah memberi kebenaran melalui akal yang dianugerahkan
oleh Allah S.W.T kepada manusia. Akal berupaya mengolah dan memahami alam
sebagai dalil untuk makrifat Allah S.W.T. Dalam Fasl al-Maqal, beliau
secara khusus menyanggah hujah Al-Ghazali terhadap 3 perkara pokok yang
menyebabkan ahli falsafah dihukum kafir, iaitu:
1. ALAM
INI QADIM
Menurut Al-Ghazali - berdasarkan keyakinan
ahli kalam/teologi Islam, alam ini diciptakan oleh Allah daripada tiada kepada
ada (al-ijad min al-’adam, creatio ex nihilo). Penciptaan dari tiadalah yang meastikan adanya Pencipta. Yang ada tidak
perlu kepada yang mengadakan. Ahli
falsafah Islam percaya bahawa alam ini qadim, iaitu dicipta dari sesuatu yang
sudah ada. Menurut Ibn Rushd, Al-Ghazali telah
terkeliru dengan berpendapat bahawa qadimnya alam sama dengan qadimnya
Allah. Ini kerana apa yang dimaksudkan oleh ahli
falsafah Islam ialah yang ada berubah menjadi ada dalam bentuk lain.
Bagi ahli falsafah, penciptaan dari tiada (al-‘adam) adalah
mustahil dan tidak mungkin terjadi kerana dari tidak ada (yang kosong) tidak
mungkin terjadi sesuatu. Justeru, asal alam ini mestilah qadim. Menurut
Al-Ghazali, seolah-olahnya pada saat Allah menciptakan alam, yang ada hanyalah
Allah sahaja, dan tidak ada sesuatupun selain-Nya. Sedangkan menurut ahli falsafah Islam,
Allah menciptakan alam setelah wujudnya sesuatu selain Allah. Dari sesuatu yang
sudah ada itulah alam diciptakan oleh Allah.
Untuk menyokong hujahnya, Ibn Rushd merujuk
beberapa ayat Al-Quran. Ayat-ayat al-Quran menyimpulkan bahawa
sebelum alam ini dicipta, sudah ada sesuatu yang lain, yakni air dan wap (dukhan). Justeru Ibn Rushd menjelaskan bahawa pandangan ahli falsafah lebih
sesuai dengan maksud zahir ayat. Menurut Ibn Rushd, perbezaan antara ahli
kalam dan ahli falsafah ini juga berkaitan dengan pemberian makna terhadap kata
al-ihdath dan qadim.
Bagi ahli kalam, al-ihdath bererti
mencipta dari tiada. Ahli falsafah pula menanggapi al-ihdath
sebagai penciptaan dari ada menjadi bentuk ada yang lain. Merujuk perkataan qadim pula,
ahli kalam mengertikan sebagai sesuatu yang mempunyai wujud tanpa sebab. Bagi ahli falsafah, qadim bererti
sesuatu yang kejadiannya dalam keadaan terus menerus tanpa awal dan tanpa
akhir. Dalam Fasl al-Maqal, Ibn Rushd
menganggap bahawa perselisihan antara ahli kalam dan ahli falsafah tentang alam
adalah dari segi penamaan atau semantik. Hakikatnya, mereka bersetuju (sepakat)
bahawa segala yang ada (wujud) ini terbahagi kepada 3 jenis:
- Jenis pertama – wujudnya kerana sesuatu yang lain. Ertinya, wujudnya ada Pencipta dan ia diciptakan dari benda. Jenis ini adalah benda-benda yang diketahui dengan pancaindera seperti haiwan, tumbuhan dll. Wujud ini dinamakan sebagai baharu (hadith).
- Jenis kedua – wujudnya tidak kerana sesuatu, tidak dari sesuatu, dan tidak didahului zaman. Wujud ini sepakat dinamakan sebagai qadim. Ia menciptakan segalanya dan memeliharanya. Wujud qadim ini ialah Allah.
- Jenis ketiga – wujud di tengah-tengah antara kedua jenis di atas. Ia adalah wujud yang tidak terjadi berasal dari sesuatu, tidak didahului oleh zaman, tetapi terjadinya kerana sesuatu (diciptakan). Wujud jenis ini ialah alam semesta. Wujud alam ini mirip jenis pertama dan kedua. Ia mirip jenis pertama kerana kita dapat lihatnya dengan pancaindera, namun dikatakan juga mirip dengan jenis kedua kerana wujudnya tidak didahului oleh zaman dan adanya sejak azali.
Justeru, sesiapa yang mengutamakan
kemiripan wujud ini dengan yang baharu, maka wujud alam ini disebut sebagai
baharu (hadith). Manakala sesiapa yang mengutamakan
kemiripan wujud ini dengan yang qadim, maka alam ini dikatakan sebagai qadim. Sebenarnya wujud pertengahan (alam) ini tidak benar2 qadim dan
tidak benar2 baharu (hadith). Sebab yang sebenar-benar qadim adanya
tanpa sebab, dan yang benar-benar baharu pasti bersifat rosak.
2. ALLAH
TIDAK MENGETAHUI PERINCIAN (JUZIYYAT) YANG TERJADI DI ALAM TETAPI HANYA
MENGETAHUI YANG UMUM (KULLIYYAT) SAHAJA.
Menurut Al-Ghazali, ahli falsafah berpendapat bahawa Allah hanya
mengetahui perkara kulliyyat sahaja dan tidak mengetahui perkara juziyyat.
Ibn Rushd mengatakan bahawa Al-Ghazali telah keliru dalam memahami hal ini
kerana apa yang dimaksudkan oleh ahli falsafah ialah pengetahuan Allah tentang
perkara juziyyat adalah tidak sama dengan pengetahuan manusia. Pengetahuan
Allah bersifat qadim yakni sejak azali. Allah mengetahui segala yang terjadi di
alam ini, walau sekecil manapun, sedangkan pengetahuan manusia bersifat baharu.
Pengetahuan Allah juga bersifat sebab,
manakala pengetahuan manusia bersifat akibat. Justeru, Ibn Rushd mengatakan bahawa pengetahuan Allah tidak boleh
dikatakan juz’i(partial) dan kully (general/umum). Juz’i
adalah bersifat material dan hanya boleh ditanggapi dengan pancaindera. Kully
mencakupi pelbagai jenis (naw’). Kully bersifat abstrak, dan hanya
dapat diketahui dengan akal. Allah
bersifat immaterial (rohani), justeru tentunya Allah tidak mempunyai
pancaindera untuk mengetahui yang juz’i. Pada dasarnya, Al-Ghazali dan ahli
falsafah sepakat bahawa Allah Maha Mengetahui, cuma mereka berbeza tentang cara
Allah mengetahui.
3. KEBANGKITAN JASAD
DI AKHIRAT.
Ibn Rushd menyanggah pandangan Al-Ghazali bahawa ahli falsafah
mengatakan bahawa kebangkitan jasad pada hari akhirat sebagai tidak benar. Ibn
Rushd menegaskan bahawa ahli falsafah mengakui adanya kehidupan kedua di
akhirat, Cuma interpretasi mereka berbeza. Ada yang berpandangan kebangkitan dengan
ruh, dan ada yang berpandangan kebangkitan dengan jasad dan ruh. Apa yang jelas
ialah kehidupan akhirat tidak sama dengan kehidupan di dunia. Ibn Rushd menyedari bahawa bagi orang awam, soal kebangkitan perlu
digambarkan dalam bentuk jasad dan roh kerana ini akan mendorong mereka untuk
melakukan amalan yang baik dan menjauhi amalan buruk.
Dalam hal ini, perbezaan antara Al-Ghazali
dengan ahli falsafah Islam hanya perbezaan dari segi interpretasi dan bukan
tentang dasar ajaran Islam. Perbezaan ini dianggap sebagai ijtihad yang tidak
membawa kepada kekafiran. Ibn Rushd dalam hal ini menekankan mafhum hadis
Rasulullah s.a.w: “Siapa yang benar dalam berijtihad maka dia mendapat dua
pahala dan siapa yang salah dalam ijtihadnya, maka ia mendapat satu pahala”(Fasl
al-Maqal :44).
Justeru Ibn Rushd menyatakan bahawa tuduhan kafir Al-Ghazali
terhadap ahli falsafah dalam 3 perkara pokok di atas adalah tidak tepat. Jika pun ahli falsafah diandaikan melakukan
kesilapan/kekeliruan dalam menginterpretasi, kesalahan mereka dianggap ijtihad
yang dimaafkan. Jika pandangan ahli falsafah Islam dianggap
melanggar ijma’, maka dalam pemikiran Islam, tiada ijma’ ulama yang diterima
secara pasti.
KRITIKAN IBN RUSHD TERHADAP TEORI EMANASI
Ibn Rushd secara tegas menolak
emanasionisme (emanasi) yang dikemukakan oleh ahli-ahli falsafah islam seperti
al-farabi dan Ibn Sina. Menurut Ibn Rushd, kelemahan-kelemahan
emanasi adalah:
- Bahawa dari al-Fa’il al-Awwal (Pencipta Pertama/Penggerak Pertama) hanya memancar satu, padahal bagi Ibn Rushd, yang memancar dari yang pertama adalah banyak.
- Pendapat ini merupakan khayalan yang jauh lebih lemah dari keyakinan ahli kalam, bahkan tidak dapat memberi kepuasan kepada orang awam. Oleh sebab itu, pendapat yang tepat ialah pada al-ma’lul al-awwal terdapat yang banyak, dan keesaan yang pertama itu menghendaki yang banyak kembali kepada yang satu kerana yang menciptakan yang banyak itu adalah satu.
- Prinsip-prinsip (al-mabadi’) yang memancar dari prinsip yang lain merupakan sesuatu yang tidak diketahui oleh ahli-ahli falsafah terdahulu. Ibn Rushd telah mengemukakan dalil al-ikhtira’ (penciptaan) dalam menyangkal teori emanasi ini. Dalil ini berdasarkan kepada fenomena penciptaan segala makhluk, seperti kehidupan pada benda yang mati, dan pelbagai jenis haiwan, tumbuhan dan sebagainya.
a) Dalil
inayah al-Ilahi – iaitu tujuan segala sesuatu berdasar kepada 2 prinsip. Pertama,
semua yang ada di dunia ini sesuai dengan keperluan manusia.Kedua, kesesuaian
ini pastinya datang dari pencipta yang menghendakki demikian kerana tidak
mungkin kesesuaian dan keselarasan berlaku secara kebetulan. Justeru seseiapa yang ingin mengenal Allah
wajib mempelajari kegunaan segala yang ada di alam ini.
b) Dalil Ikhtira’ – seperti yang dijelaskan sebelum ini.
c) Dalil gerak – yang berasal dari Aristotle – yang
dianggap oleh Ibn Rushd sebagai meyakinkan dalam membuktikan adanya Allah.
Gerak itu selalu berubah, tetapi semuanya berakhir pada penggerak pertama yang
tidak bergerak sama sekali. Alam tentu tidak bergerak sendiri, justeru
penggerak itu mestilah qadim dan azali. Jika tidak, tentulah ia tidak disebut
sebagai Penggerak Pertama yang azali.
Permasalahan yang sama wujud dalam pemikiran Ibn Rushd
ialah alam diciptakan dari sesuatu yang
sudah ada, iaitu dari air dan al-dukhan. Justeru
penciptaan alam menurut Ibn Rushd berlangsung terus menerus sejak azali, dan
bukan bermakna ibda’ yang bermaksud penciptaan dari tiada tetapi ijad
iaitu penciptaan dari suatu yang sudah ada.
KARYA IBN RUSHD
Antara kitab beliau yang terkenal:
- Fasl al-Maqal fi ma baina al-Hikmah wa al-Sharia’ah min al-Ittisal – berkenaan dengan pengharmonian antara agama dan falsafah
- Al-Kasyf ‘an manahij al-Adillat fi ‘Aqaid al-Millat – berkenaan kritik terhadap metode ahli kalam dan sufi.
- Tahafut al-Tahafut - berkenaan kritikan terhadap karya al-Ghazali, Tahafut al-Falasifah
- Bidayah al-Mujtahid wa Nihayah al-Muqtasid – berkenaan penghuraian fiqh
RUJUKAN
Al-Fakhuri,
Hanna & al-Jarr, Khalil. 1966. Tarikh al-Falsafah al’Arabiyyah.
Beirut :
Mu’assasat
al-Badran.
Ibn Rushd.
1969. Kashf al-Manahij. Mahmud Qasim. Pnyt. Qaherah : Maktabah al-Anjlo
al-
Misriyyah.
_________.
1980. Fasl al-Maqal. Dr. Muhammad ‘Ammarah. Pynt. Beirut : Mu’assasat
al-
Arabiyah
Li al-Dirasat wa al-Nashr.
Al-Khudayri,
Zainab Mahmud. 1985. Atar Ibn Rushd Fi Falsafat al-‘Usur al-Wusta.
Lubnan :
Dar
al-Tanwir li al-Tiba’ah wa al-Nashr.
Miller, R.
1954. An Aspect of Averroes Influence on St. Albert. Medieval Studies.
Vol XVL.
Qassim, Mahmud.
1969. Al-Failasuf al-Muftara ‘Alaih Ibn Rushd. Matba’ah Mukhaymar.
Qumayr, Yuhana.
1983. Ibn Rushd. Beirut : Dar al-Mashriq.
Renan, E. 1957.
Ibn Rushd wa al-Rushdiyyah. ‘Adil Zu’aytar. Trj. Qaherah : Dar al-Kutub
al-
Arabiyyah.
Al-Shamali,
Abduh. 1979. Dirasat fi Tarikh al-Falsafa al-Arabiyyat al-Islamiyyah wa
Athar
Rijaliha. Beirut: Dar Sadir.
Wolfson, H.A.
1961. The Twice Revealed Averroes. Speculum. Vol. XXXVI. No.3.
Top 7 casinos and games for Android, iOS, and IOS
ReplyDeleteIt is the ultimate casino and gaming 익산 출장마사지 destination 이천 출장안마 for Indian players, it is 하남 출장마사지 the 경상북도 출장안마 ultimate destination for gambling and 정읍 출장마사지 games of Indian origin.
Salam, boleh terangkan tak apa maksud yang diperselisihkan tentang "pengetahuan mengenai perkara yang belum wujud sama/tidak sama dengan pengetahuan setelah wujud sesuatu perkara?"
ReplyDeleteyang di tulis dalam buku Fasal Al Maqal.